Laster Hendelser

INGRID ANDENÆS TRONSTAD

Ingrid sine malerier er preget av et sterkt koloristisk uttrykk. Tronstad viser en intuitiv evne til å fange og omgjøre en stemning til billedlig språk. Lys og gjennomskinnelig fargebruk, med stødige kraftige penselstreker og kontrasterende flater, skaper bevegelse og nærvær.

Tronstads kunstneriske uttrykk viser til en lyrisk tradisjon – hvor fargesamspill og linjer er bearbeidelser og intuitivt arbeid fra indre reiser. Tronstad fanger øyeblikk, inntrykk og observasjoner som får en ny tilstedeværelse i maleriene. Abstraksjonene spiller mellom det ekspressive og mer subtile, og preges tydelig av kunstnerens emosjonelle energi i skapelsen av hvert enkelt maleri.

«Å male er for meg som å reise. Jeg arbeider intuitivt uten å vite hvor mine impulser vil ta meg. Maleriene mine er abstraksjoner av opplevelser, drømmer eller tanker. Gjennom å dele mine bilder håper jeg å sende deg ut på din egen reise.»

For mer informasjon: www.ingridatronstad.com

KRISTIN ROMBERG:

Billedkunstner Kristin Romberg, opprinnelig fra Jessheim, nå bosatt I Fredrikstad, maler hovedsakelig med olje og akryl på lerret.

Her følger en liten prosjektbeskrivelse om hennes utstilling på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad:

Denne våren var hun 30 dager på et AIR opphold på Kunstkvarteret i Leknes, Lofoten. Dette arbeidsoppholdet skapte grunnlaget til hennes neste utstilling.

Motivene hennes er hentet fra naturen. De er abstrakte. Hun arbeider med å være tilstede i opplevelsene sine og sitt eget liv. Hun maler opplevelsene, følelsene og tilstedeværelsen i naturen. På reisen i Lofoten ble inntrykkene enda sterkere. Hun lager aldri skisser. Hun bare kjenner etter, trekker pusten dypt og setter i gang. Mange ganger er det som automatskrift. Hun begynner med en farge og arbeider seg gjennom en prosess hvor arbeidet til slutt står ferdig.

Kristin er en person med masse energi, og det synes også ofte i arbeidene hennes. Publikum ser bare fragmenter av en historie. Det er ikke noe begynnelse og ikke noe slutt. Bruker man god tid på å se, vokser bildene og det er mulig å lage seg egne historier.

Hun jobber stort sett med at lerretene ligger på gulvet når hun maler. Retningen er ikke bestemt når hun holder på, hun går rundt og rundt. Holder gjerne på med flere av gangen. Etter hvert så blir det automatisk noe som er opp og noe som er ned.

Hun jobber med akrylfarger. Akrylen tørker raskt, så det passer hennes røffe og ekspressive uttrykk. Hun prøver å ikke tenke så mye. Da blir det fort stivt og pyntelig.

«Hvis jeg skulle plassere mine arbeider i forhold til kunsthistorien så er det helt klart 50-tallet som tiltrekker  mest med sin abstrakte ekspresjonisme. Mange har sammenlignet mine arbeider med COBRA og Asger Jorn. Men også Helen Frankenthaler, Cy Twombly og Willem de Kooning er store inspirasjonskilder. Blant dagens kunstnere er er det særlig norske Olav Christopher Jenssen, danske Per Kirkeby og John Kørner som interesserer meg».

For mer informasjon: www.kristinromberg.com

PIPPIP FERNER:

Pippip Ferner bor og arbeider i Asker. Hun jobber innenfor flere medier – som tegning, maling,  skulptur og fotocollage. Kunstutdannelsen har hun fra Edinburgh og New York og hun har hatt mange separatutstillinger rundt i Norge, og deltatt på flere utstillinger i USA.

På utstillingen i Bærum Kunstforening januar 2017 viser Pippip Ferner malerier og keramiske objekter; alle med assosiasjoner til livet under vann.

Arbeidene hennes refererer til kompleksiteten som finnes i det marine mangfoldet og hvordan klimaendringene påvirker disse små organismenes utvikling i et hav som stadig blir varmere og mer forurenset.

Hun er fascinert av hvor avanserte de er, hvilken rikdom disse tilsynelatende enkle organismene har og at hver og en av dem spiller en viktig rolle i økosystemet.

Ferner har samarbeidet med marinbiologer, bl.a blitt med forskningsfartøyet G.O. Sars langs Mørekysten.
Disse erfaringene har inspirert til en rekke arbeider der vitenskapelige referanser omdannes til en serie arbeider. Hun formidler sine observasjoner ved å invitere betrakteren til et dypdykk i et lekent univers som inspirerer til nysgjerrighet og spørsmål.

Tegningen er sentral i måten hun jobber på – ofte en kombinasjon av akryl, tusj, blyant og kull. Prosessen er spontan og direkte; drevet av en intens skapertrang. Arbeidene er detaljrike, ofte med et kaotisk nett av streker som går i hverandre, men er allikevel ganske klart avgrenset fra neste form med en nesten karikert kontur. Elementer fra både gjenkjennelige og fremmedartede former flyter sammen i en symbiose med referanse til et komplisert marint økosystem.

Tegningen kan også spores i hennes keramiske objekter. De er bygget opp med metervis med strimler av leire, der linjene minner om de mange strekene i bildeflaten. Kanskje en ode til naturens egen blanding av kaos og struktur?

For mer informasjon: www.pippip.no