Laster Hendelser

INGRID ANDENÆS TRONSTAD

Ingrid sine malerier er preget av et sterkt koloristisk uttrykk. Tronstad viser en intuitiv evne til å fange og omgjøre en stemning til billedlig språk. Lys og gjennomskinnelig fargebruk, med stødige kraftige penselstreker og kontrasterende flater, skaper bevegelse og nærvær.

Tronstads kunstneriske uttrykk viser til en lyrisk tradisjon – hvor fargesamspill og linjer er bearbeidelser og intuitivt arbeid fra indre reiser. Tronstad fanger øyeblikk, inntrykk og observasjoner som får en ny tilstedeværelse i maleriene. Abstraksjonene spiller mellom det ekspressive og mer subtile, og preges tydelig av kunstnerens emosjonelle energi i skapelsen av hvert enkelt maleri.

«Å male er for meg som å reise. Jeg arbeider intuitivt uten å vite hvor mine impulser vil ta meg. Maleriene mine er abstraksjoner av opplevelser, drømmer eller tanker. Gjennom å dele mine bilder håper jeg å sende deg ut på din egen reise.»

  

For mer informasjon: www.ingridatronstad.com

KRISTIN ROMBERG:

Billedkunstner Kristin Romberg, opprinnelig fra Jessheim, nå bosatt I Fredrikstad, maler hovedsakelig med olje og akryl på lerret. Kunstneren arbeider primært med maleri, akryl på lerret i som oftest store og monumentale formater. Over lang tid har hun arbeidet med det indre og ytre landskap, hvor hun søker mot opprinnelsen og urkraften.

Hun ønsker å skape en opplevelse av noe annet. Arbeidene oppstår i en slags ubevisst transe. Motivasjonen kommer innenifra med klare føringer fra naturen. Det er en indre kraft som driver Romberg til å skape akkurat det hun gjør. Hun er til stede, opplever, sanser og tar inn – for deretter å prosjektere det ut på et lerret eller papir. Naturen er påvirkningen og forutsetningen for hennes arbeidet og på sine daglige turer inntas landskap, skog, hav og luft. Tankene og opplevelsene hun gjør seg ute, blir transformert til farger, linjer, former og streker på lerretet.

Med verket I nært øyesyn – en samtale med naturloven vender jeg blikket innover til det mikroskopiske landskapet, sier Kristin Romberg. Det er fasinerende hvordan alt henger sammen med alt og hvordan brikkene passer sammen og lager en helhet. Arbeidet er laget på mitt atelier på Hydrogenfabrikken og er derfor også helt annerledes i både fargevalg og uttrykk enn det som ble laget i Lofoten året før. Dette bruker jeg bevisst i min forskning på hvordan omgivelsene jeg arbeider i, påvirker meg.

I denne serien, laget i størrelsen 50×40 cm på MDF plater, blir man tatt med på en reise i et mer ukjent landskap. Her er det ingen tydelige fjell, store vann og horisonter, men mer enn skapelsesprosess publikum tar del i. Når Romberg er ute på turene sine, lytter hun intenst til dialogen som føres mellom de forkjellige elementene i naturen. Helt uanfektet står trærne der høyreist og holder en tale, mens bekken hopper lett

nedover. Konglene popper og knitrer og det krasler i lyngen. Fra en dag til en annen endrer fargene seg og alt ser helt annerledes ut enn dagen før. Alt rundt oss lever og alle beveger seg videre. Oppe i luften og nede i den mørke, våte jorden jobbes det intenst. Alle har sine egne arbeidsoppgaver. Alle gjør det de må.

Vi må trår forsiktig. Vi er omkranset av stille eksplosjoner og usynlige bevegelser.

Kristin Romberg f.1970 har sin utdannelse fra The University of Sydney, Einar Granum Kunstfagskole og Westerdals Reklameskole. Hun har deltatt på mangfoldige utstillinger i inn –og utland, mottatt stipender, gjort offentlige utsmykninger og vært på arbeidsopphold i Costa Rica, Spania, Italia, USA og Lofoten.

 

For mer informasjon: www.kristinromberg.com

PIPPIP FERNER:

HAVETS KAKOFONI OG VITENSKAPELIGE MYSTERIER

Kakofoni refererer ofte til en ulyd, eller disharmoni i lydbilde. I Pippip Ferners arbeider refererer kakofoni til en disharmoni i havet. 
Forurensing, oljeboring, overfiske, oppdrett etc gir en “ulyd” til organismene i havet.


Pippip Ferners arbeider har assosiasjoner til livet under vann, kompleksiteten som finnes i det marine mangfoldet og hvordan klimaendringene påvirker disse små organismenes utvikling i et hav som stadig blir varmere og mer forurenset.
Hun er opptatt av hvilken rikdom disse tilsynelatende enkle organismene har og at hver og en av dem spiller en viktig rolle i økosystemet.

Ferner har samarbeidet med marinbiologer, bl.a blitt med forskningsfartøyet G.O. Sars langs Mørekysten.
Dette har inspirert til en rekke arbeider der vitenskapelige referanser omdannes til en serie arbeider.
Hun formidler sine observasjoner ved å invitere betrakteren til et dypdykk i et lekent og fabulerende univers som inspirerer til nysgjerrighet og spørsmål.

Tegningen er sentral i måten hun jobber på – ofte en kombinasjon av akryl, tusj, blyant og kull. Prosessen er spontan og direkte; drevet av en intens skapertrang. 
Arbeidene er detaljrike, ofte med et kaotisk nett av streker som går i hverandre.
Elementer fra både gjenkjennelige og fremmedartede former flyter sammen i en symbiose med referanse til et komplisert marint økosystem. 

Tegningen kan også spores i de keramiske objektene, som feks hennes tunikater (sjøpung).
De er bygget opp med strimler av leire, der linjene minner om de mange strekene i bildeflaten.
Kanskje en ode til naturens egen blanding av kaos og struktur?

For mer informasjon: www.pippip.no