KERAMIKK / SKULPTUR

VICTORIA BERGE

Victoria Berge er utdannet ved Bergens Kunsthåndverkskole, fra 1998-2000 var hun designer ved Porsgrund Porselen. Teknikkene Berge arbeider med er maleri, tegning, grafikk og keramikk.

– ” Akvarellmaling på fat og andre flater, tekstile strukturer og grafiske teknikker på porselen er noen av metodene jeg anvender.Leire kan formes på uendelig mange måter, med forskjellig type leire etter hvilket uttrykk jeg søker: Fajanse for bløte farger i alle nyanser, steingods for grove strukturer og porselen for styrke og renhet. Jeg har glede av å leke med penselen, og det fysiske konkrete ved å skape gjenstander”.

For mer informasjon: www.victoriaberge.no

NINA DUE

Nina Due er født i Oslo (f. 1948)
Hun er billedhogger og grafiker.
Utdannet ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole i Oslo på tegnelinja under Gert Jynge og Chrix Dahl . 1969 – 1973
Studerte skulptur på Statens Kunstakademi under Per Palle Storm 1973 –1979

For mer informasjon: www.ninadue.no

JANICKE EBBING

Janicke Ebbing (f. Oslo, 1957) lager skulpturer i steingods. Hun slipper oss inn i dyrenes verden med fokus på å gi dem personlighet og sjel. Hver skulptur er unik og kan sees på som en motvekt til jakttrofeer. De er skapt med dyp resept for dyrenes egenart og den skjønnhet, humor og verdighet dyrelivet gir oss. Hun har i sine arbeider en egen evne til å gi dyrene blikk og uttrykk slik at vi kan møte dem som personlige individer og blir fort grepet av den sinnsstemningen den trøtte huden, den stolte hjorten eller den arrogante elgen er i. Innen hennes sjanger representerer hun det ypperste innen håndverk og kunstnerisk uttrykk.

Hun bruker ofte kobber – og jernoxyder og gjerne blå, grønn eller turkis glasur. Enkelte ganger avviker hun fra rene steingodsarbeider og lager sine objekter i raku, en gammel japansk brenneteknikk hvor tilfeldighetene i dannelsen av overflatene blir en viktig del av uttrykket.

Ebbing har sin utdannelse fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole (SHKS) og National Collage og Art and Design i Dublin. Hun har hatt et utall utstillinger og er innkjøpt av en rekke institusjoner og samlere.

http://www.janickeebbing.net

EVA GALLIGANI

Eva Galligani har i mange år vunnet stor anerkjennelse for sine særpregede krukker og skulpturer. Arbeidene passer perfekt til utsmykking i private hjem, næringseiendommer og offentlige bygg.

Hun er født i Oslo 1959. Sin kunstutdannelse har hun fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole SHKS.

Blandt utstillinger kan nevnes flere Årsutstillinger i Kunstindustrimuseet Oslo – Bergen – Trondheim, hovedutstiller på World Exhibitions of Ceramics- Steninge Slott- Sweeden og Tendenser F15.

Hun er innkjøpt av bla. Norsk Kulturråd , Kunstindustrimuseet Oslo , Utenriksdepartemenet Oslo , Statoils Kunstsamlinger , Rikshospitalet , Cruiceskip , offentlige institusjoner  m.m

For mer informasjon: www.evagalligani.no

CHRISTINE HALD

Christine Hald (f. 1957)

Utdannelse :
SHKS / Kunsthøgskolen i Oslo , keramikklinjen. Medlem av Norske Kunsthåndverkere. Etter min utdanning fra SHKS, begynte jeg som keramiker .
Yrkesvalget var ikke vanskelig, da jeg i ungdomstiden jobbet som hospitant hos mine foreldre, Dagny og Finn Hald.

Jeg kan lett bli inspirert av maleri og grafikk der fargefelter med tekstur står i harmoni til hverandre .
Den keramiske uttrykksformen påvirkes ofte av dagsformen. Fantasien kan heller ikke bestemmes. Motivene mine, som oftest er det dyr, av forskjellige varianter ,de bare kommer av seg selv. Noen ganger er det dyr med horn , og andre ganger snille og koselige som jeg ikke vet hvor kan plasseres.

FINN HALD

Finn Hald (f. 1929- 2010) har i over femti år delt sin kunst og livskunst med hele Norges befolkning. Sammen med sin avdøde kone Dagny, har deres keramikk og kunst blitt et begrep. I sine helt spesielle figurer, fabeldyr, fugler og fauner, evner han å legge menneskelige trekk og å skape situasjoner som treffer oss alle med sin avvæpnende humor, sødme og uskyld. Foruten å skrive dikt og prosa, har Son-kunstneren også gjort seg bemerket innenfor maling og grafikk. Sammen med sin avdøde hustru Dagny, brakte Finn Hald noe nytt og annerledes inn i norsk keramikk da de etter å ha laget praktfull brukskeramikk gjennom mange år, gikk over til å skape sine – dog vidt forskjellige – men høyst karakterfulle og originale skulpturelle keramikkarbeider.

Fra eventyrslottet i skogkanten i Son har det siden 1956 kommet en evig strøm av de mest bisarre og sjarmerende figurer, mystiske kvinner, klumpete og bondske skulpturer og burleske fasonger. Kun fantasien setter grensene. For Finn Hald er fantasien utømmelig, skapergleden og humoren likeså. Hans bilder og figurer befinner seg et sted midt imellom det frastøtende og rørende, det uhyggelige og sjarmerende, det menneskelige og fantasipregede. Hest- og ryttermotivet har til stadighet blitt bearbeidet på Halds kavalett, som så mange kunstnere før han, med hesten som symbol på instinktene og kraften, rytteren bilde på fornuften.

Hald er keramiker, billedhogger, maler, grafiker og forfatter. Selv kaller han seg forteller. Utdanningen tar ikke store plassen i hans liv; to måneder i Faenca i Italia. Merittlisten med innkjøp, utstillinger og utsmykningsoppdrag løper derimot nesten løpsk. Hald er faktisk nummer to i Norge som har laget en firkantet døpefont. Det var i forbindelse med utsmykningen av Såner kirke for et par år siden. Starten på sin keramiske bane rimer Hald best selv:

Første vift av lykkevingen var
Da jeg fikk plastilin av far.
Ganske uten å forstå
Hva min skjebne var fra nå,
Hadde mine hender funnet no
Som ga meg fryd og ro
Mens de fostret frem små krek
i en alvorlig og livsalig lek.

ANNE KAREN HELLY-HANSEN

Anne Karen Helly-Hansen (f. 1953)

– Hun er først og fremst en keramisk skulptør. Hun har funnet sitt eget, særegne uttrykk med mye humor, men også med melankoli. Hun lager skulpturer folk kan kjenne seg igjen i.

For mer informasjon: www.annekarenhellyhansen.worldpress.com

HANNE LUNDER

Hanne Lunder (f. 1956)

Ofte tar jeg utgangspunkt i symboler fra andre kulturer, symbolikk, sammenhenger, mengder, gjentagelser, mylder, former, ornamentikk, opplevelser.
Dette bruker jeg på fat, krukker, kopper, store urner. Jeg ønsker å formidle en fornemmelse og en nysgjerrighet i overflatene og ornamentikken, og at betrakteren vil vite mer etter hvert.

Mayaenes hieroglyfer og betydning betyr en del for meg, og jeg har også brukt disse i arbeidene mine tidligere. Mye av inspirasjonen min er fra mange reiser og et års opphold i Guatemala fra august 2002 til juli 2003.

For mer informasjon: www.hannelunder.no

Jeg bruker dreieskiva til å forme og lage de fleste arbeidene mine. Enkle former som trenger dekor og ornamentikk. Jeg liker å dekorere, lag på lag, farger på farger, prikk på prikk. Leira som materialet gir meg nesten ubegrensede muligheter.

Jeg arbeider i steingodsleire og porselen som brennes i gassovn på 1280 grader. I de større arbeidene som store urner og fat, bygger jeg opp overflaten med flere lag begitninger i forskjellige farger. Noen ganger skjærer jeg ut ornamenter med treskjærerjern først, går ned i overflaten og lager en underdekor. Begitningene, jeg bruker porselensmasse, legger jeg på i andre ornamenter, og det kan bli opptil 10- 15 lag.

Jeg søker å få frem et tekstilt uttrykk i overflaten. Etter glasurbrenning på 1280 grader, legger jeg på nye og sterkere farger som ikke tåler så høy temperatur, og brenner på nytt til 1000 grader. Det hender jeg brenner flere ganger for å få det ønskede resultatet.

For mere informasjon: www.hannelunder.blogspot.no

LISE GAUDERNACK

Keramiker Lise Gaudernack er født i Son i 1949.
Utdannet ved Nova Scotia Collage of Art & Design, Halifax ved keramikklinjen fra 1977 – 84. Gjennom årene har hun deltatt på en rekke utstillinger i Canada, samt land og strand rundt i Norge. I Norge kan nevnes Galleri F15, Galleri Brandstrup, Kunstnerforbundet,Oslo Kunstforening, Format, Høvikodden, Albin UP, Asker Kultursenter, Galler Hå (Jæren), Coloritten (Stavanger), Galleri Villvin ( Risør) m.fl. Har deltatt to ganger på Norsk Kunsthåndsverkeres årsutstilling.

STIPEND
1986 Statens Etableringsstipend
1987 Statens Reisestipend

INNKJØP
– Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
– Norsk Kulturråd
– Oslo Kunstindustrimusem

OLE MARTIN SKAUG

Ole Martin Skaug (f. 1965) er opprinnelig fotograf, utdannet ved Califorina State University i Los Angles. Men i tillegg til fotografstudiet gjennomgikk han også en grundig opplæring i rekke andre kunstfaglige grener. Dette førte til universitets graden Bechelor of Arts. Keramikk er idag hans hoved utrykksform. Ole Martin jobber hovedsakelig i steingodsleire men også i andre materialer som jern, bly og epoxy. Han har hatt en rekke utstillinger i Norge, Sverige, Nederland og USA.

Ole Martin Skaug er bosatt i Hølen i Akershus og i hans verksted er han omgitt av groteske og absurde skulpturer.

Herfra har han forsynt en stadig økende skare som elsker hans nyskapende og groteske skulpturer. Figurene harselerer ofte med vår forfengelighet, de er detaljert laget med tenner, finjusterte rynker og annet kroppsutstyr.

Ole Martin er en av våre veldig populære keramikere som fansen har laget sin egen egen FB gruppe FB: Vi som elsker Ole Martin Skaug skapninger.

EVA VOLD

Eva Vold (f. 1961) arbeider med porselen, derfor blir gjenstandene spesielt tynne
og transparente. Den hvite leiren gjør at fargene blir ekstra lysende og gjennomskinnelig. Dette er akvarell som tåler hverdagsbruk. Enten det er kopper eller tekanner, boller eller fat så er det særdeles delikat å bruke sammen med mat. Og man blir man glad av å omgi seg med disse rene, klare kulørene!

ASBJØRN PETTERSEN

Asbjørn (f. 1944) er bosatt i Grimstad. Han er utdannet lærer og selvlært som keramiker. Asbjørn har jobbet som keramiker på heltid siden 1996, og sier selv at tingene hans for det meste er bruksting med god form og mye farger.

KARIN ELISABETH ØVSTEDAL

Karin Elisabeth Øvstedal (f. 1963).

Mitt materiale er leire. Alt er modellert for hånd. Keramikk kan bli til alt. Det jeg lager er ikke designet på forhånd. Selv om jeg vet at det skal bli en engel, så får den formen sin underveis. Det er alle valgene underveis som gjør det spennende. Målet er der, men ikke veien frem. Englene mine kommer fra hele kunsthistorien. Å dekorere brent leire tar tid. Jeg bruker alle metoder jeg vet om, men også de jeg ønsker å lære; ting jeg ikke kan. Da skjer det ofte noe uventet og nytt som blir interessant. Ikke nyskapende for andre enn meg selv, men det er greit. I møte med historien, så opplever jeg uansett at alt er gjort allerede. Når jeg modellerer en krukke, eller arbeider med noe annet i leire, så tenker jeg av og til at det jeg holder på med, det har mennesker gjort i tusenvis av år. Det er fint å være i en så lang tradisjon.

For mer informasjon: www.karinovstedal.no

GURI SANDVIK

«Hennes keramiske objekter støpes i innfarget porselen og leirgods/terracotta. Formene er geometriske, nærmest industrielle, men hun etterlater bevisst vage spor av håndens avtrykk i overflaten.

Hun liker kontrasten mellom de strenge linjene, det harde materialet og taktiliteten i overflaten. Objektene glasseres inni, men utenpå er de uglasserte og pusset nitidig flere ganger.
Formspråket er minimalistisk, noen ganger arkitektonisk, og hun er opptatt av det som skjer i rommet mellom objektene. Hvert objekt har sin egenverdi, men sammen skaper de en helhet, et stilleben. De er både bruksgjenstander og skulpturelle former i seg selv.»

For mer informasjon: ww.gurisandvik.no

LILLANN SVENDSRUD

Lillann er født og oppvokst på Konnerud, og har bodd i Lier siden 1991.
Hennes bakgrunn i landlige omgivelser ligger i materialer, utforming, prosess og bærer i seg referanser til dette. Samtidig som hennes utdannelse, arbeid, utstillinger og studiereiser rundt i verden bringer nyskapende ideer i møte med kulturer, religioner og et mangfold på tvers av kontinenter.
Lillann sin uttrykksform er feminin, nostalgisk og utforskende, og uttrykkes i motiver med mønstre, blomster, koloritt, symboler, skjønnhet, poesi, musikk og forenklingen i uruttrykk.
I hennes arbeid møter vi Fortid- Nåtid med en fornemmelse av Fremtid.

TORA HAGEN FROGNER

Tora er utdannet arkitekt og innen faget Materiell Kultur (hvilket omhandler blant annet filosofi og forståelse av kunst og håndverksprosesser). Ved siden av og gjennom studiene har hun de siste årene hatt sin egen praksis hvor hun jobber hovedsakelig med collage, grafikk og keramikk.

Innen keramikk, arbeider hun mye med materialets «vilje», hvordan forskjellige former skapes i hendene, ut fra ideer og prosess. Leire er et urgammelt materiale, og hun liker at det både har en tradisjon men også så utrolig mange muligheter til utvikling. Hun har forsøkt å legge seg mellom det tradisjonelle og det moderne, ved å la noe av det rå og fine møtes.

Tora lar seg inspirere av organiske former, i kroppen, i havet, planter og mineraler. Hun er opptatt av det upolerte, og hvordan materialet skinner gjennom i produktene. Hvert objekt er unikt, preget av materialet og prosessen hun har underveis. Det finnes fine og grove leirer med forskjellige egenskaper. Hun bruker mye blandingsleire, en miks med varierende grovhetsskala og farge, hvilket gjør at resultatet på form og glasur er uforutsigbar. – Formene lever litt sitt eget liv, noe hun synes er gøy og utfordrende. Det gir mye av det endelige uttrykket i skulpturene. Tora er opptatt av å tenke skapelse av kunst som en slags forskning i masse og den taktile kontakten med objektene, og er heller opptatt av å jobbe med forskjellige former og uttrykk enn en satt stil.